Woodstock

"We were ready to rock out and we waited and waited and finally it was our turn... ...there were a half million people asleep. These people were out. It was sort of like a painting of a Dante scene, just bodies from hell, all intertwined and asleep, covered with mud.
And this is the moment I will never forget as long as I live: a quarter mile away in the darkness, on the other edge of this bowl, there was some guy flicking his Bic, and in the night I hear, "Don't worry about it John. We're with you." I played the rest of the show for that guy."
— John Fogerty regarding Creedence Clearwater Revival's 3 a.m. start time at Woodstock.




Легендарният Фестивал „Уудсток”, смятан за края на хипи движението, се състои на 15,16 и 17 август 1969г в градчето Бетъл в щата Ню Йорк. Фермата на Макс Ясгур приютява тридневното музикално събитие, след като жителите на градчето Уудсток се възпротивяват на идеята събитието да бъде проведено в техния град. Организаторите продават не повече от 50 000 билета, а на самия концерт пристигат над 450 000 души, поради което тоалетните и палатките за първа помощ се оказват крайно недостатъчни. Точно в духа на хипи-мисленето присъстващите делят храна и вода, споделяйки заедно с това и идеята за мир, хармония и любов.
Фестивалът "Уудсток" представлява кулминация на хипи движението и на протеста на младото поколение срещу догмите и предразсъдъците на обществото. Един може би логичен завършек на „Лятото на любовта” и борбата на младежите за по-добър свят, който да е по-близък до истинският човек.
Повече от 30 различни изпълнители, сред които са Santana, Grateful Dead, Creedence Clearwater Revival, Janis Joplin, The Who, Jefferson Airplane, Joe Cocker и Jimi Hendrix, пеят пред събралата се тълпа. Емоциите, с които е наситен Уудсток остават в съзнанието на всички, които са били част от това явление, до края на живота им. Сред най-ярките изпълнения е 40-минутното представяне на Quill, които всъщност излизат само с 4 свои песни; както и изпълнението на The Who, които представят 25 композиции, включително и рок-операта Tommy”.

Събитието е увековечено в едноименния документален филм „Уудсток”, който излиза през 1970г, и в песента на Джони Митчъл "Woodstock", която по-късно става голям хит за Crosby, Stills, Nash & Young & Matthews Southern Comfort.
Инициативата за фестивала е на Майкъл Ланг, Джон Робъртс, Джоел Росенман и Арти Корнфелд и е финансиран от Робъртс и Росенман. Търсейки интересен начин за инвестиции и нестандартно бизнес предложение, двамата пускат обявя в The New York Times и The Wall Street Journal. Ланг и Корнфилд забелязват обявата и й отговарят. Първоначално четиримата започват да обсъждат идеята за звукозаписно студио в Уудсток. В последствие тази идея се превръща в „музикален фестивал на открито”, който е трябвало да бъде с много по-малки мащаби от реално състоялият се Уудсток и да включва само артисти живеещи в областта около самият град.
През април 1969г наскоро прочулите се Creedence Clearwater Revival са първата група, която подписва договор за участие в предстоящият фестивал. До този момент организаторите изпитват известни трудности с това да намерят „големи имена”, които да свирят на фестивала. Но като че след като Creedence подписват, всичко се оправя и „големите имена започват да прииждат”. Определени да започнат изпълнението си в 3ч през нощта и не включени в документалният филм (по настояване на фронтмена на групата Джон Фогърти), Creedence остават разочаровани и огорчени от фамозното събитие.

Първоначалната идея за печалба, много бързо умира и Уудсток се превръща в безплатен фестивал, на който идват много повече хора, отколкото организаторите са били подготвени да посрещнат. И независимо от ограниченото разпространение на билетите, мълвата за фестивала обикаля страната и фермата на Макс Ясгур се налага да приюти 10 пъти повече посетители от очакваните.
Предвиден да се състои в Уолкил, New York, Уудсток сменя местонахождението си почти в последния момент. Организаторите са убедени, че на концерта няма да дойдат повече от 50 000 души. Градската управа на Уолкил се противопоставя на начинанието и в началото на юли 1969г дори прокарва закон, който забранява всякакви събирания на публично място на повече от 5000 души. На 15 юли 1969 градската управа на Уолкил официално забранява провеждането на фестивала в града, базирайки се на това, че „обществените преносими тоалетни ще са в разрез с приетият в града код за поведение”. Забраната както и репортажите за нея се оказват една чудесна реклама за Уудсток. Макс Ясгур предлага събитието да се проведе на имота му.
Първоначално това е било резервен вариант, но след отказа на властите в Уолкил да станат домакини на фестивала, се превръща в единствен вариант за провеждането му. Организаторите отново заявяват на властите в Бетъл, че не очакват повече от 50 000 души. Независимо от протестите на местните жители, управата на града разрешава провеждането на Уудсток, но отказва да даде официално писмено съгласие.

Промяната на местонахождението на фестивала почти в последния момент не дават на организаторите достатъчно време, за да се подготвят. Три дни преди началото му, те си дават сметка, че поради липса на достатъчно време, те или трябва да укрепят огражданията около мястото за провеждане (което би довело до нежелано насилие) или - сцената. Започналите да пристигат по-рано тълпи взимат решението вместо тях и оградата е прерязана вечерта преди концерта.

Непрекъснато прииждащите хора създават огромно задръстване в Бетъл, където местните започват да негодуват. Към този проблем е трябвало да бъдат прибавени последвалите дъждове, кални пътища и полета. Съоръженията не са подготвени да осигурят канализация или първа помощ на толкова много зрители. И респективно стотици хиляди се оказват сами срещу лошото време, недостигът на храна и лоша канализация.
И въпреки обстоятелствата и непредвидено многото посетители, фестивалът минава под знака на мира и спокойствието. Точно в духа на идеалистичните виждания за света на 1960-те, Уудсток оправдава повечето очаквания. След края на музикалния фестивал, собственикът на предоставения терен Макс Ясгур вижда събитието като победа на мирът и любовта. Близо половин милион хора, събрани на неговата земя, е означавало заплаха от разрушения, бунтове и вандализъм, но вместо това тези хора са прекарали три дни в мир, хармония и музика. Той започва да вярва, че може би ако всички се обединят с тези хипита, живеещи с музика в главата си, светът би имал шанс да превърне проблемите и страданието си в надежда за едно по-добро бъдеще.

За съжаление не всички емблематични за хипи движението изпълнители приемат да участват във фестивала. Някои от най-големите имена в психаделик рок музиката, на които този стил дължи появата и развитието си, отказват да бъдат част от събитието. Бийтълс, чийто албум „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band” се счита за един от първите психаделик рок албуми, не участват в Уудсток. А причината за тяхното отсъствие е доста спорна. Самите Бийтълс са пред разпадане когато се състои фестивала и не са пяли на живо от август 1966г. Дорс отказват участието си в последния момент, тъй като смятат, че Уудсток ще е „по-лоша версия на Поп фестивалът в Монтерей от преди няколко години, и по-късно съжаляват за взетото решение. Мениджърът на Led Zeppelin отказва участието на групата, тъй като не желае „Led Zeppelin да бъдат просто една от многото групи на сцената”, както е било предвидено да бъде на Уудсток. Уморени от участия по фестивали, The Byrds също отказват, мислейки си, че тази изява няма да е много по-различна от останалите през въпросното лято. И така пропускат най-добрият фестивал, на който са могли да участват. Въпреки че води преговори за участие, Боб Дилън не става част от изпълнителите на Уудсток, тъй като синът му се разболява. Освен това певецът е доста недоволен от огромният брой хипита, които обикалят в близост до дома му, намиращ се в околията на първоначално избраното място за фестивала. The Moody Blues предпочитат участие в Париж, планирано за същият уикенд.

Медийният звук, следващ хипи движението, се пренася на Уудсток. Много малко репортери обаче реално имат шанса да бъдат на сцената или близо до нея, за да заснемат и отразят събитието. Първоначалният отзвук в медиите покрива само и единствено проблемите с недостига на места, тоалетни и със задръстванията. След въпросните негативни публикации, много тийнейджъри се обаждат по домовете си, в следствие на което родителите им започват да звънят на вестници и списания, за да ги информират, че написаното не е самата истина. Към края на фестивала статиите стават много по-положителни главно поради този факт.
Документалният филм Woodstock излиза през 1970г. Арти Корнфилд (един от организаторите на фестивала), търсейки пари за да филмира Уудсток, отива при Фред Уеинтраб, изпълнителен директор на Warner Bros. След като вече е бил отхвърлен на много места, Корнфилд най-накрая получава помощ от Уеинтраб, който дори застава срещу общото мнение в Warner Bros и дава на Корнфилд $100,000, за да заснеме филма. Именно този документален филм спасява Warner Bros, когато се намират на ръба и са заплашени от изпадане от бизнеса. Режисьорът на филма Michael Wadleigh сформира екип, който да направи филма, съгласявайки се да им плати двойно, ако лентата има успех. Стараейки се да го направи както за хипи движението, така и за музиката на Уудсток, той слуша разказите и мненията на самите хипита не само за събитието, но и за другите неща, които ги вълнуват, като например войната във Виетнам или мислите им за местните жители на Бетъл. Документалната лента печели наградата на Академията за документален филм и се счита за един от филмите с голямо културно значение в Америка. През 1994г излиза нова версия на филма - Woodstock: The Director's Cut, която включва не издавани преди кадри с Джанис Джоплин, както и допълнителни изпълнения на Jefferson Airplane, Jimi Hendrix и Canned Heat.

През 1970г Макс Ясгур отказва да даде под наем фермата си, за второ издание на фестивала, тъй като в действителност имотът му е кравеферма и той иска да се занимава с това. Избирателите в Бетъл не преизбират управниците си, докарали Уудсток в града им и се борят упорито да забранят провеждането на подобни мероприятия на територията на града. И независимо от многобройните им опити да спрат хората да идват на мястото, където е бил проведен фестивала, 20 000 души се събират там през 1989г за да отбележат 20-тата годишнина от провеждането на Уудсток.

И докато жителите на Бетъл се опитват всячески да се дистанцират от събитието и да прогонят посетителите, желаещи да го почетат, хората от Уудсток правят всичко възможно да привлекат туристи и да спечелят нещичко от фестивала, носещо името на техният град.

През 2009г огромният интерес към 40-тата годишнина от фестивала довежда до организирането на множество събития по целият свят, с които да бъде почетен Уудсток.
Един от най-големите рок-фестивали на всички времена и преломен момент в културно отношение за края на 60те, Уудсток присъства под най-различни форми и до днес в популярната култура. Фестивалът е обявен за едно най-великите събития в рокендрол историята; едно уникално изживяване за всички присъстващи, имащо сила и значение като кулминационен момент на десетилетие, изпълнено с радикални културни трансформации. Десетилетие на нови идеи, чието наследство е живо и до днес.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Woodstock"

Публикуване на коментар

Penny Lane. Предоставено от Blogger.