I (heart) New Wave


Социалните мрежи, като Фейсбук например, добиват все по-голяма популярност напоследък. Куцо и сакато вече има профил във фейса.  И пространството се пълни с най-различни апликации, тестове и други глупости. „Бременна ли си?”, „Каква порода куче си?”, „Ставаш ли за масов убиец?” .. това са ми любимите от всички тестове, които приятели са ме канили да си правя, вероятно за да се опозная по-добре. Е, мисля, че си се познавам достатъчно добре и без да знам каква порода куче съм. J A дали ставам за масов убиец…. Е, ако още някой ме покани да си направя ферма, ще установим на бърза ръка ставам или не J


Откъде дойдоха всичките тези умнотии по адрес на фейса ли? … Ами от една апликацийка, която ме заинтригува тази сутрин – „Кои песни са били номер 1 когато си се родил/родила?”. Ето това вече е нещо интересно. На мен ми се падна следната класация:
#1: West End Girls (Pet Shop Boys)
#2: Addicted To Love (Robert Palmer)
#3: Greatest Love Of All (Whitney Houston)
Понеже съм си любопитна и недоверчива едновременно, реших да го гугълна да видя до колко фейса е прав.И попаднах на следната класация: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Hot_100_number-one_singles_of_1986_(U.S.). Номер едно за 10/5/1986 е "West End Girls" на Pet Shop Boys, на 17/5/1986 е "Greatest Love of All" на Whitney Houston. Което означава, че можем да приемем, че някъде на 16/5/1986, когато съм родена и аз, Pet Shop Boys все още са били номер едно, а песента на Whitney Houston си е пробивала път нагоре към първата позиция.

Всичко това го изписах с единствената цел да послужи за увод на това, за което мисля да пиша. Може би по някакъв начин песните, които са били начело на музикалните класации, когато сме се родили, определят и нашия музикален вкус ? Вярвате ли в това? Вярвате ли, че музиката от ерата, в която сме се родили, се пренася в съзнанието ни още докато сме в корема на майките си и определя музикалните ни предпочитания? Защото аз вече вярвам. Pet Shop Boys са английско Synthpop и Electropop дуо с много меко и приятно звучене. Synthpop в музикален стил, който се води под стил на New Wave вълната на 80те години, която ще е и темата на тази статия. 

Chrissie Hynde

Лично аз обожавам Synthpop и New Wave музиката и безумно много съжалявам, че вече няма групи като гореспоменатите Pet Shop Boys. Или като много любимите ми Duran Duran, Tears for Fears и Depeche Mode. Или като уникалната Chrissie Hynde от The Pretenders. И точно за това мисля да говоря днес - зa Synthpop и New Wave от най-чист вид; за появата на този тип музика и за края на електро-рок ерата. Край, който макар и да не е официален, се е случил. Защото днес New Wave / Synthpop просто НЯМА. Да, английското дуо Hurts се пъне нещо, но.. Няма да си кривя душата, добри са, даже ми харесват. Схванали са идеята. И наистина са най-близко до истина, но въпреки това онзи New Wave / Synthpop от 80те години остава само спомен.

New Wave е музикален стил, който се появява в края на 70те години успоредно с пънк рока. Първоначално терминът е бил синоним на пънк рок, но в последствие започва да бъде приеман като отделен музикален жанр, който включва електронна и експериментална музика. Макар и да съдържа много от характерните за пънка звук и дух, New Wave-ът се отделя, благодарение на по-сложните 
композиции в музикално и текстово отношение. През 90те години, както и след 2000г се наблюдава известно оживление в стила и в момента New Wave музиката се смята за един от основните жанрове, повлияли инди рок движението.

Roxy Music

Самият термин New Wave е бил извор на много противоречия и обърквания от самото си появяване. През 1976г във Великобритания се използва в неофициални публикации на пънк фенове, а по-късно става и част от професионалния музикален жаргон. През същата година английското издание Melody Maker използва термина, за да характеризира групи, чиято музика не може да бъде определена като пънк, но все пак са свързани с жанра. По-късно със същия термин са характеризирани и The Boomtown Rats, чиято музика определено отговаря на основните характеристики на New Wave-а и вероятно е сред първите признаци за появата на нов музикален стил. Към края на 1977г New Wave вече изцяло измества Punk, като определени за underground музика във Великобритания.

Появата на термина New Wave в Америка е свързана със звукозаписното студио Sire Records, което се е нуждаело от термин, с който да характеризира и рекламира най-новите си артисти. Тъй като радио водещите в страната са се противели на термина „пънк рок” и са го смятали за временна прищявка, краткотрайно явление, което ще отшуми много по-бързо, отколкото всички си мислят, от компанията се спират на определението “New Wave”.

Самият стил New Wave носи името си от френското „La Nouvelle Vague”, което преведено буквално на английски означава French New Wave. Френската Нова вълна (La Nouvelle Vague) е направление във френското кино от края на 50-те и 60-те години на 20 век, когато във Франция се появява ново бунтарско движение от млади кинематографисти, чиято цел да покажат на теория и да докажат на практика превръщането на кинокамерата в изразително средство. Идеята им е да използват това изразително средство, за да                                             отворят вратички към фантазиите, мислите и индивидуалността на режисьора. Проследявайки развитието на стила new wave и на групите, които се причисляват към него, ще открием, че и те, както френските си съмишленици правят именно това – отварят вратички към фантазиите и индивидуалността. Само че обектът при тях е слушателя, а изразителното средство – музиката (най-често създадена на синтезатор). Сред първите ‘експериментални групи’ на новата вълна са Ramones и Talking Heads. И докато първите остават в историята като пънкари, вторите трайно предпочитат New Wave-а и  са сред групите развили стила. Според музикалния историк Вернън Джойсън „всички групи, които следват анархичния пример на Sex Pistols, следва да бъдат категоризирани като пънк, докато онези, които са склонни да експериментират, да пишат по-сложни текстове на песните си и да правят „по-полирана” продукция, трябва да бъдат отнесени към New Wave-а.”. И така към първите New Wave изпълнители се причисляват Talking Heads, Mink DeVille и Blondie.

Pet Shop Boys
New Wave-ът от онази ера представлява плавно откъсване от блус и рок-енд-рол звученето на 60те и 70те години. Като отличителен белег на стила можем да споменем клавишните инструменти, които имат много силно и ясно изразено присъствие в песните. А в ерата на Synthpop-а стават и основен инструмент. Популярността на power pop групите като The Romantics, Cheap Trick и The Knack оказва влияние и върху ню уейвърите. Колежанските вратовръзки стават много популярни сред музикантите от стила, които със своите шарени костюми изглеждат по-скоро като „добри момчета”. Това остава и като отличителен белег на цялото им творчество – шарени костюми, шарени клипове с доста абсурдни форми и участници; по-  скоро футуристични приказки, отколкото музикални клипове.

Duran Duran 
С времето терминът New Wave започва да се използва само за групи, чието звучене не е толкова гръмко, шумно; чиито песни са изпълнявани в по-голямата си част на синтезатор; които имат по-поп звучене. За банди като Joy Division или The Cure се появява нов термин – „пост-пънк”. Макар все още да се причисляват към new wave-а, те са по-мрачни; не толкова поп-ориентирани и музикалната индустрия чувства, че трябва да им даде друго име. Истината е, че независимо как се наричат и на базата на какво се разделят, пънк, ню уейв и пост-пънк имат една и съща причина за появата си – остра негативна реакция към прекомерно възхваляваната поп музика на 70те години. Или с други думи, ню уейв групите по своята същност са момчета, осъзнали, че не могат да свирят онзи рок, с който са израснали, поради простия факт, че тази музика вече не се търси толкова, които смесвам любимия си рок с електронно звучене.   

Gary Numan
Към края на 1978г и началото на 1979г групи, чието звучене е по-скоро пънкарско или принадлежат към вече обусловилото се New Wave течение, започват да получават внимание и да присъстват в класациите на рок радиата. Сред отличилите се можем да споменем Blondie, Talking Heads, The Cars. В началото на 1980г в Америка вече има ясно обусловени сцени и за New Wave-styled изпълнителите и за non-new wave. Албумът на Гари Нюман „The Pleasure Principle”, който излиза по това време, поставя началото на друг под-стил в направлението – synthpop. В Америка много музикални критици и журналисти са твърдо убедени, че това музикално движение няма да просъществува дълго време. Повечето групи имащи много успешни дебютни албуми, не успяват да достигнат този си връх отново и последвалите им записи се провалят. Така както се провалят и голяма част от начинаещите New Wave банди.

С  появата на MTV през 1981г New Wave-ът изживява най-успешните си години; своите златни мигове. New Wave изпълнителите господстват в ефира на MTV до 1987г, когато музикалната телевизия променя формата си и се ориентира по-скоро към хеви метъл и рок групи. През 1982г New Wave-ът се нарежда на трето място в класация за най-популярната музика сред тийнейджърите. И за разлика от част от останалите музикални стилове, тук расата и вътрешните убеждения на слушателя, както и вярванията му, нямат никакво значение и не обуславят избора. Прекалено изкуствено създаден, този стил реално няма особено голяма история, към която да се обърне и изразява едно единствено нещо – бунт срещу комерсиалното.

The Cure
По това време по радиостанциите започват да се въртят песни на изпълнители като B-52's, Culture Club, Duran Duran и ABC, които вече са по-танцувални и по-весели. Дефиницията New Wave вече не се използва само за да бъдат описани малко по-комерсиалните пънк изпълнители. New Wave-ът се превръща в отделен музикален стил с неясно бъдеще. Постепенно медиите в Америка започват да го използват, за да характеризират всеки поп или рок музикант, който използва синтезатор в песните си. Нещо, което кара New Wave групите и феновете на стила да започнат да се бунтуват срещу това определение и да измислят куп други термини, към които да се придържат, само и единствено, за да запазят идентичността си. Защото New Wave преди всичко означава идентичност; отделяне от масата, от mainsteam-a.

  
Дефиницията, която успява да си проправи най-много път и да се обуслови като отделен жарн се оказва т.нар. Synthpop, който замества празнината, оставена от замрялото диско. Сред групите, причислявани към това течение, можем да споменем The Human League, Depeche Mode, Soft Cell, А-ha, New Order, Orchestral Manoeuvres In The Dark, Ultravox и the Pet Shop Boys. Все по-често започват да се включва New Wave в саундтрака на различни филми, което допринася за утвърждаването на тези изпълнители и за навлизането им в mainstream-а. А някои от тези песни дори остават класически за ерата си. Широката употреба на синтезатори от New Wave бандите по-късно оказва влияние върху развитието на Хаус музиката в Чикаго и на Техното в Детройт.

A-Ha

В началото на 80те години обаче терминът New Wave започва да губи популярност във Великобритания, тъй като изведнъж става прекалено общ и спира да категоризира точно определен тип музика. New Wave започва да се използва като нарицателно за почти всички млади изпълнители. Общоприетото мнение е, че този музикален стил умира в средата на 80те години, тъй като развиващите се технологии карат new wave изпълнителите и mainstream поп и рок групите да звучат по-еднакво.

Orchestral Manoeuvres In The Dark
Това, което остава е Synthpop-ът - новото музикално направление, което се характеризира с много ясно и доминиращо присъствие на синтезатора в композициите. Жанрът се смята за част от new wave движението, но за разлика от своя първоизточник, продължава да се развива и след края на new wave-а. Стилово Synthpop-ът се отличава ясно от останалите музикални стилове, популярни по същото време. Синтезаторът не се използва, за да имитира акустичните инструменти, а за да създаде напълно нова палитра от звуци и ефекти. Използването на синтезатори в рок музиката реално датира от 60те години и 70те години на миналия век са групи като The Doors, Manfred Mann и т.н. Сред вдъхновителите на първата вълна на английския Synthpop са David Bowie, Roxy Music, и Kraftwerk.

Kraftwerk

Devo
Инвазията на синтезаторите започва още по-времето на New Wave ерата, но добива по-голяма популярност след края й. Ще споменем само някои от по-значителните изпълнения в стила. През 1977г Джорджио Мороден издава заедно с Дона Съмър електронното диско парче "I Feel Love". През 1978г The Human League правят дебюта си с "Being Boiled". В Америка ранният електронен саунд идва от Devo, които използват синтезатори в музиката си още от 1975г. Истинската революция в електронната музика както и в звукозаписната индустрия идва с хита на The Buggles "Video Killed the Radio Star". Новозараждащото се музикално движение започва дса придобива футуристичен облик и звук, който по-късно се пренася в клиповете на New Wave/ Synthpop групите. За пример можем да вземем клиповете на New Order или The Pet Shop Boys, които в най-буквален смисъл представляват смахнати скай-фай приказки, изградени само от различни обекти, предмети и шарени костюми.

Thomas Dolby
В началото на 80те години синтезаторите доминират в музикалната индустрия и напълно изместват диското от клубовете в Европа. Сред най-успешните групи от Synthpop ерата на 80те години са Alphaville, Soft Cell, Depeche Mode, New Order, Blancmange, The Human League, Frankie Goes to Hollywood, Pet Shop Boys, Thomas Dolby, Yazoo, Art of Noise, Heaven 17, OMD, Propaganda, Japan, Thompson Twins, Eurythmics, a-ha, Howard Jones, Telex, Tears For Fears, Modern Talking, Bananaramа. В началото синтезаторът звучи малко по-мрачно и по-зловещо, но в последствие развиващите се технологии му позволяват да имитира други инструменти и до известна степен смекчават звука, произвеждан на синтезатор. Което от своя страна позволява на mainstream поп и рок групите да започнат да използват този инструмент в композициите си. Това довежда до намаляване на различията между synthpop и mainstream музиката. Голяма част от популярността си този музикален жанр дължи на MTV. Американският филмов режисьор Джон Хюз допринася за разпространението на synthpop -а с филми като Sixteen Candles, The Breakfast Club и Pretty in Pink. А в края на 80те, благодарения на гей публиката, групи като Erasure, Information Society, Anything Box навлизат в денс класациите в Америка.

Tears for Fears
В началото на 90те synthpop-ът започва да губи радио подкрепа, тъй като голяма част от радиата се пренасочват към набиращото популярност grunge rock движение. Постепенно влиянието на New Wave / Synthpop музиката започва да се усеща само в електронната клубна музика. А към края на 90те години звукозаписните студия прекратяват договорите на повечето класически New Wave / Synthpop банди на 80те, принуждавайки ги да променят музиката си и да добавят нови, по-комерсиални елементи в творчеството си. Сред по-новите групи и самостоятелни изпълнители, към жанра можем да причислим Robyn, която наистина изглежда и звучи като излязла от златната ера на New Wave / Synthpop течението. 

Devo



Други групи, причислявани към New Wave / Synthpop течението

Eurithmics

Propaganda 

The Human League

Falco

Japan

Joy Division 

Simple Minds

Yaz


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "I (heart) New Wave"

Публикуване на коментар

Penny Lane. Предоставено от Blogger.