Мрачните 27 :: „… this is the end my only friends the end…” [Част 5]



Страшното число за рок музикантите е 27. Възрастта, на която си отиват Джими Хендрикс, Джанис Джоплин, Джим Морисън, Браян Джоунс, Кърт Кобейн. Освен факта, че всичките са емблематични музиканти, променили историята на музиката завинаги и оказали огромно влияние върху цели поколения, ги свързва и още един факт. Това са членовете на т.нар „Клуб 27”, Ерик Сегалстад, с помощта на илюстратора Джош Хънтър, издава книгата „The 27s: The Greatest Myth of Rock & Roll”, посветена на въпросните легенди. „The 27s: …” събира историята на общо 34 музиканти, всеки от които е починал на 27 години, и разказва историята им не само с думи, но и с илюстрации, емблематични за ерата, която те са живели.




До един горе-споменатите музиканти променят света не само с музиката си, но и със смъртта си. Факта, че си отиват от този свят точно на 27 променя начина, по който гледаме днес на рок музиката.
Културен поп феномен, странно проклятие или просто статистическо съвпадение… Въпрос на гледна точка, но едно е факт – „Клуб 27” съществува, обединявайки като свои членове рок и блус музикантите, починали при неизвестни (и често странни) обстоятелства на 27-годишна възраст. Появата на „Клуб 27” се свързва и води началото си от смъртта на първите четирима от общо петимата най-известни членове в рамките на период от около 2 години. А факта, че Джим Морисън и Браян Джоунс умират точно на една и съща дата, само доразвива мистичната идея за „Клуб 27”. Включването на Кърт Кобейн в списъка се случва благодарение на голямата му популярност и факта, че подобно на останалите му членове, и той умира в момент, е който кариерата му е достигнала своята връхна точка. Според появили се след смъртта му публикации, когато е бил дете, Кобейн е искал да се присъедини към „Клуб 27”. Ако това е вярно, то колкото и страшно да звучи, мечтата му се е сбъднала …. А светът е изгубил още един талантлив странен човек, преобразил музикални свят с творчеството си.
В понятието „музикална легенда” винаги е имало някакъв трагичен елемент, съпътстващ факта, че много от днешните легенди са признати за такива именно след смъртта си. Като че човечеството не осъзнава какво има, докато все още го има. И именно в трагедията или благодарение на нея, се появяват моделите, идолите. Но никаква трагедия не е толкова впечатляваща, колкото обвитата в мистерия смърт на 27-годишна възраст на едни от най-великите музиканти на всички времена.







3 юли 1969г. Браян Джоунс (28/02/1942 – 03/07/1969) – един от създателите на Rolling Stones и човекът, който дава името на групата, е открит мъртъв на дъното на басейна в дома си в Котчфорд Фарм. Официалната причина за смъртта му е „злополука”, но и до днес реалните причини, довели до кончината на китарист на Stones продължават да се дискутират и остават обект на много въпроси и догадки.
3 юли 1971г. Легендарният вокалист на още по-легендарната рок група The Doors Джим Морисън (08/12/1943 – 03/07/1971) е намерен мъртъв във ваната в апартамента си в Париж. Официална аутопсия не е направена и това поставя много въпроси свързани с причините, довели до смъртта му. Уникалността на Джим Морисън и Дорс продължава да вдъхновява много артисти по света и до днес.
18 септември 1970г. Може би най-великият рок китарист на всички времена; човекът способен да произведе всякакъв звук с помощта на китара, си отива от този свят завинаги. Джими Хендрикс (27/11/1942 – 18/09/1970) умира в Лондон, а обстоятелствата около смъртта му остават неизяснени до ден днешен.


4 октомври 1970г. Обявената от списание Тайм за „най-влиятелната и вдъхновяваща певица на рок музиката на шейсетте”, Джанис Джоплин (19/01/1943 – 04/10/1970) умира от свръх доза в хотелската си стая в Лос Анжелис.

8 април 1994г. Кърт Кобейн (20/02/1967 – 05/04/1994), вокалистът на една от най-емблематичните групи на деветдесетте години Нирвана, е намерен мъртъв в дома си с дупка от куршум в главата. Самоубийство или убийство, този въпрос все още остава отворен.
Някой някога беказал, че легендите не се раждат, те се създават. Хора, оставили нещо след себе си на идните поколения, бързо се превръщат в легенди и биват увековечавани, помнени и почитани от фенове и медии. А членовете на „Клуб 27” до един са оставили огромно наследство, което сякаш светът и до днес не може да си подели и да оцени изцяло.
Джими Хендрикс допринася много за развитието на използването на електрическата китара, правейки я мощен източник на звук, а не просто усилена версия на акустичната китара. Хендрикс оказва влияние върху много музиканти, сред които The Who и Cream и освен това павира пътя на хард рок музиката и обуславя развитието на Хеви метъла. Влиянието му има отражение и върху фънк рок музиката и артисти като Prince и the Red Hot Chili Peppers.



В края на шейсетте, когато рок сцената е доминирана от мъже, Джанис Джоплин се явява пионер, който проправя пътя на жените изпълнителки в стила.
Джим Морисън остава един от най-популярните и влиятелни изпълнители в рок историята. А музикалният каталог на The Doors се е превърнал в класически за много радиостанции по света. Морисън е признат за прототип на рок-звезда, а кожените панталони, които той налага, стават стереотипни за всички рок музиканти след него. Сред музикантите, цитирали името на Морисън като източник на вдъхновение са Eddie Vedder от Pearl Jam и Иги Поп.


Макар да не е написал нито една песен в живота си, Браян Джоунс оказва влияние по свой собствен начин върху днешния свят. Човекът, дал името на Rolling Stones, става известен преди всичко с уникалния си стил, който го превръща в модна икона. неговият бунтарски и ярък начин на обличане повлиява модната сцена в Лондон през шейсетте години на миналия век. Смъртта му на 03/07/1969г поставя началото на „Клуб 27”. Браян Джоунс е първият музикант от рок движението на шейсетте, който намира своята смърт в следствието на употребата на наркотици. Песента "Tightrope Ride” на The Doors е написана от Морисън за Джоунс, но след смъртта на Джим Морисън Рей Макзарек я пренаписва, за да я посвети и на двамата музиканти.


Кърт Кобейн остава в историята като един от един от най-емблематичните рок музиканти в историята на алтернативната музика. Именно на Кърт Кобейн грънджът дължи своята популярност в началото и средата на 90те години на миналия век. Може и да е малко преувеличено, но за аудиторията Кобейн се явява създателят на гръндж музиката, която умира в дена на неговата смърт.
Музикалното наследство, което тези изпълнители оставят след себе си, е огромно , многообхватно и надминава популярността им приживе. Смъртта им, макар и свързана с употребата на наркотици, остава загадка, поради простия факт, че конкретните обстоятелства, довели до фаталния завършек в деня на кончината им са неизяснени и до днес. […]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Мрачните 27 :: „… this is the end my only friends the end…” [Част 5]"

Публикуване на коментар

Penny Lane. Предоставено от Blogger.