Haight-Ashbury : For those who are turned on and tuned in [Част 1]



Когато човек чуе името Сан Франсиско се сеща за „червения мост” и „улиците, които отиват нагоре-надолу по хълмовете” (последното обикновено е придружено с някое движение с ръка, сякаш слушателят няма да се сети за какво говорим).
Като човек, прекарал известно време в Сан Франсиско, мога да кажа, че освен „червен мост” и стръмни хълмисти улици, този град притежава и много други качества. Едновременно спокоен и динамичен, красив и стряскащ, нежен и демоничен, богат и беден, Сан Франсиско е град с дух, който пази спомени за легенди и хипи-настроение, което завладява всекиго по един или друг начин.
Туристическите забележителности в Сан Франсиско само довършват незабравимия облик на града. Мрачният Golden Gate Bridge, сивият Bay Bridge, заклещените на Pier 39 тюлени, The fishermen wharf, кичозният китайски квартал, почти отвесната улица Ломбард, която всички сме виждали по филмите, хипарския ъгъл на улиците Haight и Ashbury….


Това са само част от местата, които си струва човек да посети, ако отиде в Сан Франсиско. Повечето обаче биха били обект на някой туристически блог. Това, с което мисля да ви занимая аз, е последната спомената забележителност - а именно хипарския квартал Haight-Ashbury. Там където някога са се мотали легенди като Джими Хендрикс, Джанис Джоплин, Джим Морисън, днес прекарват времето си модерните хипари, които против на всичко и всички, предпочитат да слушат умрели певци и да мечтаят за отминали времена. Графити с лицата на Боб Марли, Джим Морисън и Джанис Джоплин украсяват Haight-Ashbury, ненадраскани с неприлични надписи, любовни послания и други.

Някога Haight-Ashbury е било мястото, откъдето човек може да си купи психаделик тениска, плакат на Джеферсън Еърплейн или т.нар. „тобако изделия за наслада”. Място, където скитници спят по улиците, а младежите показват знака на мира на случайни минувачи. Е, скитниците и просяците са все още там, но постепенно Haight-Ashbury започва да излиза от собствената си сянка. И наред с архивите от „Лятото на любовта” днес тук има и нови магазини, марки и фирми, които се отличават драстично и някак не се връзват с цялостния облик на мястото.
Haight-Ashbury става популярно място през януари 1966г, когато се превръща в мека за хипитата или както те се изразяват сами за себе си - those who are turned on and tuned in. Когато през лятото на 1967г. хипи-движението добива популярност, този квартал става негова столица. Хиляди млади хора, напуснали домовете си, се събират и живеят по улиците на квартала. Haight не изглежда като никой друг квартал в Сан Франсиско. Къщите му са оцелели от земетресението през 1906г, което разрушава по-голямата част от града. Haight дори и не звучи като никой друг квартал и в някои нощи човек може да чуе песни, идващи от Hippie Hill в Golden Gate Park…

История:
До 1883г Haight представлява изолирани ферми и пясъчни дюни. Завършената през 1883г трамвайна линия свързва западната част на Golden Gate Park с известната улица Market Street и центъра на Сан Франсиско. В годините около 1890г Haight-Ashbury вече е квартал, където хората от средната класа могат лесно да си наемат квартира. Името идва от главната улица – Haight и една от пресечните й – Ashbury. Това е и един от малкото квартали на Сан Франсиско, който остава незасегнат от пожарите и разрушенията, съпътствали голямото земетресение през 1906г.
Великата депресия от края на трийсетте години на миналия век не подминава и Haight-Ashbury. Жителите на квартала, които имат по-големи финансови възможности, го напускат за да се преместят в по-малки домове в крайбрежния район на Сан Франсиско. По време на жилищната криза през Втората световна война част от големите еднофамилни къщи, строени във викториански стил, са разделени на апартаменти, където са настанени семейства от работническата класа. През петдесетте години на миналия век Haight-Ashbury вече е квартал в упадък. След войната много от сградите остават празни и безлюдни. Неподдържането на къщите в квартала и продължаващото изселване на жителите от средната класа оставя много жилища за отдаване под наем. През лятото на 1967г, когато Haight-Ashbury става център на хипи-движението в Америка, много от преди това празните и изоставени къщи, се

превръщат в убежище за хипитата, заради евтиния наем и многото свободни имоти в района. Бохемската субкултура, която започва да процъфтява, завзема изцяло квартала за да остави следа и до днес по улиците на Haight-Ashbury.
Summer of Love
В средата на шейсетте години на миналия век, Haight-Ashbury става център на зараждащите се „drug culture” и рок-ен-рол начина на живот. Още през пролетта на 1967г. хиляди гимназисти и колежани завземат улиците на квартала. В желанието си да спре притока на млади хора към този квартал, правителството несъзнателно дава гласност и популярност на нарастващото хипи-движение. Общинските лидери на Haight сформират „Съвет на лятото на любовта”, давайки на случващото се популярно, разговорно име. Нарастващото внимание на медиите към хипарския живот на Haight-Ashbury привлича младежи от цяла Америка. През същата година Haight-Ashbury достига най-голямата си популярност и привлича някои от най-известните за времето си психаделик рок музиканти. Изпълнители като Jefferson Airplane, the Grateful Dead и Janis Joplin живеят в близост до известните улици, дали името на квартала. Друго много известно присъствие в града е The Diggers – местна общност анархисти, станала символ на уличния театър, която предоставяла безплатна храна на жителите всеки ден.

През „лятото на любовта” психаделик рок музиката добива все по-голяма популярност и започва да печели все по-добри и по-добри позиции в радио-ефира на страната. През 1967г Скот Макензи записва песен, която става символ на движението и на Сан Франсиско като цяло - "San Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair) (написана от Джон Филипс от The Mamas & the Papas). Поп фестивалът в Монтерей през юни същата година само затвърждава статута на психаделик рок музиката, хипи културата и групите на Haight като Grateful Dead, Big Brother and the Holding Company и Jefferson Airplane, които добиват национална известност. На 07 юли 1967 година списания „Тайм” публикува на корицата си заглавие "Хипита: Философия на субкултурата". Множеството телевизионни репортажи и огромният медиен интерес към младежите живеещи в този квартал превръща Haight-Ashbury в туристическа забележителност, където обикновените хора идват да видят „онези, които са изпаднали от обществото”. Третирането на насядалите или излегнали се по Haight хипита като музейни експонати, нарушава тяхното спокойствие и желанието им да живеят в мир и любов. Haight-Ashbury се превръща в място, където младите откриват, че могат да съществуват и без да минават през всичко онова, което им налага обществото, от което бягат.
„Лятото на любовта” привлича огромен брой тийнейджъри и млади хора, подмамени от „чара на това да се присъединят и да бъдат част от една нова субкултура”.
Но Haight-Ashbury не може да побере огромният приток на хора и съвсем скоро общата картинка на квартала се влошава. „Столицата” на хипи-движението се превръща в пренаселено място, където властват бездомните, гладът, наркотиците… Кварталът става един от най-засегнатите от растящата престъпност в Сан Франсиско. И в края на „Лятото на любовта” голяма част от хипитата напускат Haight-Ashbury за да се върнат в колежа. На 06 октомври 1967г тези, които остават, организират символично погребение под надслов „Смъртта на хипито”, за да отбележат края на ерата. Това, което искат да кажат е, че всяко хипи трябва да остане там, откъдето е дошло; да не идва на Haight, а да пренесе „революцията си там, където живее” „Революцията на Haight вече е приключила и няма да се върне!”.
Това послание се приема твърде буквално и наистина на следващата година много голяма част от хипитата не се връщат в Haight-Ashbury. И през седемдесетте и осемдесетте години населението на квартала отново намалява драстично. А през деветдесетте градската управа започва да заселва в Haight-Ashbury млади хора между 20 и 30 години, които биха водили бохемски начин на живот. По същото време местните собственици на магазини и заведения решават да превърнат наследството на „Лятото на любовта” в печалба за себе си. И днес кварталът е една от най-посещаваните туристически атракции, заради запазеният хипарски дух, начин на живот и историята, която това място разказва от всеки свой ъгъл и всяка своя врата.
Haight-Ashbury е вероятно най-автентичното място в целият Сан Франсиско. Кварталът все още пази своя хипарски дух, своето лято на любовта. Haight-Ashbury е мястото, където психаделик рок легендите са все още живи.
Сан Франсиско – синоним на хипи-движението и лятото на любовта. И ако отивате в Сан Франсиско, незабравяйте да носите цветя! …

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Haight-Ashbury : For those who are turned on and tuned in [Част 1]"

Публикуване на коментар

Penny Lane. Предоставено от Blogger.